Björnbärsgelé


Betalt samarbete med Bagaren och Kocken!


Förr om åren, innan jag hade en blogg så gjorde jag alltid björnbärsgelé. Det är så gott till höstgrytorna och viltkött.
Björnbären är ju mer söta från början så lika mycket socker som vinbär behövs inte. 
Men du behöver en saftsil som du hittar här!









Olyckan var verkligen framme. Jag hade kokat av mina björnbär som jag hade i frysen från förra året och ny god gelé står i köket. Tänkte jag ställer ut den på trappan så svalnar den fortare. Men när den heta burken träffar den kalla cementen så sprack den och all gelé rann ut på trappan. Spolslangen åkte fram. Så då fick jag koka ny gelé på årets bär. 






700 gr björnbär
1 1/2 dl vatten

Kokas 5 minuter.
Rinns av i saftsil.

Kokas upp i ren kastrull och häll i 5 dl socker.
Koka 15 minuter.

Häll i rena och varma burkar.






Kommentarer