Torta Caprese


I lördags så blev det denna goda till kaffet. För mycket sjukstuga för att inte göra något gott. Hostar snart sönder lungorna känns det som. 

Kakan är väldigt mjuk och fantastiskt god, inte så söt. Denna gången tog jag semisweet choklad, det är väl något mellanting mellan mörk och mjölk. Den blev strålande god.

Passar på att fixa övervåningen lite, så gott. Soffan som stod där höll på att fullständigt ramla isär. Kuddarnas dragkedjor var trasiga så innerkuddarna stack ut och den var söndersliten i botten efter fjorton år. Galet äcklig! Nu vet jag att jag kommer få kommentarer på att "behövdes det", men det får ju stå för kommentarhållaren. 
Mattan var så upprepad i vävningen och så fläckig så den rök den med. Konstigt efter 14 år ;) 
Så nu är jag på mattjakt, vill ha något fluffigt. Soffa har jag hittat. Barnen vill ha ett nytt soffbord med och rullgardiner så de ser TV:n i dagsljus. Så fort jag blir bättre så blir det en tur för att hitta allt. 






120 gram mörk choklad
120 gram smör
120 g florsocker (2 dl)
4 ekologiska ägg (uppdelade i gulan och vitan)
120 g mandelmjöl (2,5 dl)

3 dl ekologisk grädde, vispas
garnering av något fint

Förbered en form med löstagbar kant med att sätt bakplåtspapper i botten. Sätt ugnen på 145 grader varmluft.
Smält chokladen och smöret i micron.
Vispa äggulorna med florsockret så det blir vitt och pösigt.
Vispa äggvitorna till hårt skum.
Blanda chokladen och äggulorna. Blanda ner mandelmjölet. Vänd ner äggvitan lite i taget.
Häll smeten i formen och grädda 25-30 minuter. Låt svalna och garnera med vispad grädde. Sen la jag frusna blåbär på. 


 

Kommentarer