Julskinka




Det får man ändå säga att julskinka kan var väldigt olika. Jag brukar alltid ugnsbaka dem i stekpåse och det blir ju väldigt saftiga. I år gjorde jag den på låg värme enligt sous vide-metoden och fick en väldigt god skinka. 
I vanliga fall så brukar jag baka den på 125 grader och då går det 45 minuter per kilo. Men denna gången när jag gjorde enligt sous vide så var det 80 grader och 3 timmar per kilo. 

Hittade ingen ekologisk skinka så för första gången på 15 år fick det bli en oekololgisk. Hoppas grisen hade det fint ändå ;) Svålen var redan bortskuren och det var ju lysande. Så det var bra massa enklare, den låg redan i sin påse och bara stoppa i ugnen.

Jag griljerade den med 
1 ekologiskt ägg
3 msk Johnnys Julsenap
panko

225 grader tills den var gyllene



Julaftonsmorgon såg det ut så här hos oss. De två stora barnen seglar över Atlanten och de hade vi en del telefonkontakt med. Tur att vi har två till.









Kommentarer