Baked Yoghurt





 Baked yoghurt är det nya nu. Så gott. Gjorde denna till en bjudning för några veckor sen men fick aldrig visat dessa på bloggen. Visst blev den fin i mina fina koppar från New York. Man kan göra dessa i lite mindre koppar med med fat och få ut mer om man kanske har något mer att bjuda på till dessert.

Här garnerade jag med en klick Dulce de Leche, färska bär och torkade hallon.
Konsistensen på den bakade yoghurten är så len och helt perfekt.









 Måste visa min fina gran Noel från Watt och Veke, detta är den lilla av de två storlekarna och jag är så nöjd med denna fina.
Kanske måste jag komplettera med den större med. 














 6 efterrätter

3 dl turkisk ekologisk yoghurt
3 dl ekologisk vispgrädde
1 burk kondenserad mjölk
2 tsk vaniljextrakt (eller 1 urskrapad vaniljstång)

Blanda ihop med en visp till en slät kräm, skönt att inte ens behöva ta fram elvispen.
Häll i sex skålar. Ställ dem i en stor form med höga kanter. Häll kokande vatten i formen så småformarna står i vattenbad.
Grädda 15 minuter i 175 grader.

Låt kallna och sen låt dem stå i kylskåp i minst tre timmar.





Kommentarer