Äggost


Idag blev det minsann prat om hur man gör äggost och hur man inte gör äggost. Det verkar som att ingen gör på samma vis. Min fick godkänt i alla fall. Vilket alltid känns bra ;)

Äggost passar ju nu när det är påsk och är ju så gott. Denna gjorde jag på de ekologiska äggen jag köpte förra veckan med de gulaste gulan ever ;)





3 liter gammaldags ekologisk mjölk
9 ekologiska ägg
2 dl ekologisk grädde
3 dl ekologisk gräddfil
5 dl ekologisk filmjölk

Socker

Koka upp mjölken. Knäck äggen och ta bort ongarna, blanda med allareterande produkter. Häll i när mjölken koka upp och sänk plattan, rör hela tiden mot botten av kastrullen tills det skär sig, tar en kvart ungefär.
Häll upp med hålslev i en äggostform, varva med socker. Låt kallna och sen stelna i kylen över natten. 



Så här ser äggen ut som jag köpte på landet av en familj som lever på självhushåll, så fina!

Nedan så kokade jag 6 ägg. Två av dem är ekologiska ägg köpta i affären och fyra från äggen ovan. Viss skillnad, undra hur ekologiska ekologiska ägg är egentligen? 




Kommentarer