Systrarna Hanssons Potatis i ugn och grillad Kronhjortsryggfile



Denna potatisrätt är helt grym! Man gör den på färskpotatis i långpanna. Potatisen är från det egna landet. Bauta potatis var det så jag fick klyfta dem. Vi fick massor över igår som jag värmde på i ugnen idag. Funkar utmärkt, nästan godare idag. Bilderna är från resterna idag ;)




Till potatisen hade vi hjort, kronhjort för att vara exakt. Köpte det på väg hem från Skåne i veckan. Tror inte det finns något godare kött. Så mört att det smälter, det gillar vi.



1.3 kg färskpotatis
5 paprikor skuren i strimlor
3 färska rödlökar med blasten kvar
10 vitlöksklyftor av färsk vitlök med skalet kvar
1 dl olivolja
1/2 dl balsamvinäger
2 tsk flingsalt
2 tsk socker
Svartpeppar från kvarn
1 kruka färsk timjan, halva på efteråt

Tvätta färskpotatisen, här tvättas den i basken utomhus med hjälp av högtryckstvätten al'a Moberg ;)
Lägg den i långpanna, tillsammans med paprikan och löken. Jag har genom åren minskat på paprikan, här tog jag två stycken. Sen är det godast med den riktigt färska vitlöken som går mot lila. De senaste två åren har den inte varit lätt att hitta den här i den lokala affären. Men ibland så finns den. De ska skalet sitta kvar på.
Häll på kryddor och oljor och blanda runt allt. Stek i ugn i 40 minuter i 200 grader. På med resterande timjan.




Kronhjorten marinerade vi i ett dygn innan den kolgrillades.

Grillmarinaden gjorde jag så här:

3 msk ekologisk soja
1 rågad msk ekologisk honung
4 msk ekologisk olivolja
1 påse ekologisk grillkrydda
1 pressad vitlök
Salt

Blanda till en tjock krämig marinad och häll över köttet.




Kommentarer