Rårörd rabarbersaft



Rårörd rabarbersaft är väldigt gott. Nu har jag några flaskor i frysen. Det är läskande och väldigt somrigt med rabarbersaft.
  
Måste ändå bolla ett par grejer. Hur svårt kan det vara att säga tack när man hjälper en ung person med saker. Nästan som de förväntar sig att man bara ska göra det. Dagens ungdom sa man förr och det stämmer ju faktiskt. Hoppas mina barn säger tack iaf, när jag inte hör på, när de får tjänster utförda för sig. Litet som stort.

De äldre herrarna som inte ser någon annan utväg än att ringa mig för att kunna fortsätta sina ideella arbeten när de kört fast, där dagens ungdom inte ens förstår vad de pratar om när de bett om hjälp. De säger tack flera gånger om. Måste bero på deras uppfostran och att de också blivit utsatta för folk som inte har vett att säga tack. Man lägger ju faktiskt sin lediga tid på något man inte behöver göra. Nu råkar jag tycka det är roligt att hjälpa folk som blir tacksamma. Tur är väl det. 

Tänk att tanten fortfarande behövs. Skrattar ända in i kaklet. 
Men nu blir det nog inga mer frågor på att få tjänster utförda efter denna texten.







 3 kg skivade rabarber
4 ekologiska citroner
50 gr vinsyra

Lägg allt i en stor bunke eller spann med lock. Fyll på med vatten så det täcker rabarberna. Låt stå svalt i 2-3 dagar.
Sila av rabarbern.

Rör i socker efter smak, det går åt en del. Mer än 2 kg gick åt denna gången.
 Rör tills allt socker är smält, jag använde mig av Kitchen Aid så gjorde den jobbet. 
Fyll på flaskor som förvaras kallt. Jag fryser en del av saften och tar upp efter hand. 
Det är fiffigt!





Kommentarer