Kärleksmums




När jag tänker kärleksmums så går jag inte igång direkt. För ibland kan man få en torr kaka med kokos på. Men göta petter vad just denna är god. Nu fick jag bara skrapa kanterna lite eftersom denna bakades till en tjej som konfirmeras på lördag och hon ville gärna ha kärleksmums. Så fick det bli! 
Så Alex, hoppas din konfirmationsdag blir grym!



Denna är allt annat än torr, snarare tvärtom, lite kladdig för att vara en coffeecake. Speciellt de bitarna i mitten. Men det märks nog inte för den som äter dem. Hoppas jag.




Det ska vara mycket chokladsmak på en kärleksmums tycker jag, denna är det 400 gam mörk choklad i och det är ju änna det som gör det. Helt klart!
Hoppas nu de blir nöjda med bakverket.












Kaka:

5 ekologiska ägg
4 dl socker
4 1/2 dl ekologiskt mjöl
3 tsk bakpulver
5 msk fin kakao 
2 dl vatten
300 gr smör
200 gr mörk choklad


Glasyr:

2 dl ekologisk vispgrädde 40%
2 msk espressokaffe
200 gr mörk choklad

ekologisk kokos

Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda ner alla torra ingredienser. 
Smält smöret och chokladen, blanda ner detta tillsammans med vattnet.

Jag gräddade i två fyrkantiga formar, men en långpanna fungerar lika bra. Grädda 200 gr i 15 minuter.

Koka upp grädden tillsammans med espresson och blanda ner chokladen, blanda tills chokladen är smält. Häll detta över kakan när den svalnat lite och strö över kokos. 

Skär kakan i rutor.


Kommentarer