Valentinescake







Idag blev det efter en go middag denna kakan på Alla hjärtans Dag. En apelsinkaka fylld med grädde och toppad med hallon. Enkelt och gott!
Hann lyssna på John Ahlström på förmiddagen för att sen få en snyltgäst på middag som eftermiddagen toppades av en kall, krispig och solig promenad runt Tån med en gammal kompis som jag inte brukar gå på promenad med, speciellt inte på Alla Hjärtans Dag. Men det var trevligt! Tog några blåa kort på havet och bergen. Fin februaridag! På vägen hem ramlade jag in hos svägerskan.


Kakan är en apelsinkaka. Grunden hittade jag hos gode Roy, men blev lite omgjord eftersom jag saknade några ingredienser. Den blev fantastisk i sig!
Apelsin i kaka är väldigt gott!






Nu har ju jag en hjärtformad kakform. Vilket såklart gör att man kan nästan ta vilken smak på kaka man önskar och ändå få det lite Valentinskt. Det är ju toppenbra!





















 1 ekologiskt ägg
1 1/2 dl ekologisk lantmjölk
2 ekologiska apelsiner, skal och saft
100 gr smör
3 1/2 dl socker
4 dl ekologiskt mjöl
1 msk bakpulver
några saltkorn

Vispa ägg, socker, smält smör, apelsinskal, apelsinsaft och mjölk. 
Vänd försiktigt ner mjöl och bakpulver.
Häll i smord och mjölad form med hål i.
Grädda i 170° i 50 minuter.

Vispa 2 dl ekologisk grädde och fyll i hålet.
Toppa med hallon.

Klart!







Kommentarer