Morotspaj






Idag blev det en morotspaj till kvällen. Det är den godaste matpajen tycker jag. Alla barnen gillar den med vilket är positivt i denna familjen.






Imorse drog jag mössan långt ner och tog en promenad i njutningsfullt väder. Dimma och solen som lös igenom. Helt sagolikt.
Några av korten vill jag visa.












Mannen i huset har alltid velat ha en Soda Streamer, jag är uppväxt med det så jag var inte lika begeistrad av tanken. Men för ett par år sen så gjorde Kitchen Aid ett samarbete ihop med Soda Streamer och denna snygga sak. 
Jag har letat efter en sån när jag varit i USA och tänkte ta hem, men inte hittat rätt färg, sen vägde den 9 kilo så det tar ju väldigt stor del av väskans vikt. Så i höstas innan fars dag så hade jag beställt en till Bagarn & Kocken som jag hämtade upp i affären, det var beställningsvara. HÄR hittar du den hos Bagaren & Kocken, om du skulle vilja köpa en.
Mannen är mycket nöjd och det är jag med. Grymt att slippa bära hem Ramlösa utan kolsyra kranvatten istället. Det som är bra är ju att ICA har patroner att sälja.
Happy wife, happy life! Eller är det kanske det omvända:) 







Två fotbollsspelande hjälpredor har kommit på att de gillar att hjälpa till i köket. Detta bådar gott!


Pajdeg:

100 g smör
1 dl grahamsmjöl
1  1/2 dl vetemjöl
1 dl riven ost
2 msk kallt vatten

Fyllning:

2 gula lökar
4 morötter
1-2 msk olja
2 vitlöksklyftor
1/2 tsk salt
1 tsk pressad citron

Äggstanning:

3 ägg
2 dl mjölk eller grädde
1/2 tsk salt
1 krm nymalen svartpeppar
1 tsk torkad timjan
1 dl riven mozzarellaost
150 g Philadelphia cream cheese 

Gör pajdegen och grädda skalet i 180 grader varmluft i 10 minuter.

Under tiden så steker man morötter, lök och vitlök i oljan i 10 minuter och tillsätter kryddorna. Häll i pajskalet och fyll på med äggstanningen och grädda 25 minuter till.



















Kommentarer