Rogan Josh en indisk lammgryta




Personligen är jag inte speciellt förtjust i det indiska köket. Inte kinesiska heller. Men jag hade tagit upp lamm till att tina för att ätas i igår. Så hittade jag ett recept på Rogan Josh som jag tyckte lät gott. Annars kör jag nästan alltid med örter till lamm. Men detta blev väldigt smakrikt och fantastiskt gott måste jag säga. Men jag ändrade lite på receptet. Så det blev lite eget liksom.








1 kilo lamm grytbitar
4 schalottenlökar
3 vitlöksklyftor
1 tsk gurkmeja
1/2 tsk chiliflakes
3 msk rapsolja
2 tsk nykrossad kardemumma
1 1/2 tsk malen koriander
1 tsk spiskummin
1 km malen nejlika
2 msk riven färsk ingefära
1 paket krossade tomater
5 dl vatten
Salt, peppar

Grekisk ekologisk tjock yoghurt
lime
ris

Stek löken ihop med gurkmeja och chiliflakes till det är mjukt i oljan. Stek med grytbitarna och alla kryddorna tills det fått lite färg. I med tomater, vatten och ingefäran, i med salt och peppar. Låt koka utan lock i 30 minuter. Sen koka med lock i 1 timme på svag värme.

Kokt ris till med rikligt med svalkande yoghurt och lime. 




Kommentarer