Kanelbulle lycka



Kanelbullar blir man så glad av! Man kan bli glad av bara lukten ibland! Idag blev det goda fluffiga kanelbullar. Hade inget pärlsocker hemma så det fick bli mandelspån istället. 










 Lite skojig sida hittade jag när jag googlade runt lite på kanelbullar. https://sweden.se/culture-traditions/cinnamon-buns/  Vad roligt att läsa om hur vi svenskar är och vad som är typiskt för oss. Det var inte det bullreceptet jag använde mig av utan tog mitt gamla vanliga som är väl beprövat ;)











Deg:
50 gr jäst
3 dl ljummet vatten
1 msk kardemumma
1 1/2 dl socker
1 ekologiskt ägg
150 gr smält smör
10-11 dl ekologiskt vetemjöl 

Jäs i 45 minuter


Till kanelbullarna:
150 gr smör
1 msk ekologisk kanel
1 dl ekologiskt råsocker


Blanda och smeta över den färdig utkavlade degen, rulla ihop och skiva till bullar. Lägg i bullformar. Jäs en kvart. Pensla med ägg och syö över mandelspån eller pärlsocker.
Grädda i 10 minuter i 190° varmluft.


Kommentarer