Kalaskakor



Kalaskakor är en lättbakad och snabb småkaka som är supergod. Här rullade jag en rulle och la i kylen över natten för att baka av dem på morgonen. Enkelt!

Om någon anser att någon annan pratar för fort. Behöver man påpeka det då. Själv tycker jag verkligen inte om när människor pratar för sakta. Men det kan jag ju inte säga till vederbörande. Eller borde jag det? Det verkar så.

Nu tänker jag ha en skön lördag. Ikväll ska dottern ha 12-årskalas med sina kompisar. Passar ju bra när et är melodifestival och allt.






Mördeg med ägg:
200 gr smör
4 dl vetemjöl
1/2 dl socker
1 äggula
Blanda och förvara i kylskåp så den blir kall...eller varför inte i frysen och förkorta tiden :)

100 gr mandel
1 1/2 dl socker
2 äggvitor
kör i blender till en slät smet

Kavla ut mördegen till en stor platta, bred över mandelsmeten, rulla ihop som en rulle...Här ska man in i kylskåpet med rullen inplastad i plast i flera timmar...så jag hoppar över detta och går raskt över att skära upp dem som man skär upp bullar. Skulle man vilja få fina kakor så väntar man :)
 Grädda de 50 småkakorna i 175 grader i 10-12 minuter :)




Kommentarer