Blackberry macarons





Lite för mycket vispade äggvita till dessa macarons, det märker man på den lilla toppen. Sen blev de lite lilagråa. i färgen med. Inte mitt bästa bak utseendemässigt, men men. Jag bakade igår kväll så det var lite svårt att se färgen när det var mörkt. Nästa gång ska jag ta i lite mer lila :)



                                   









Macaronbotten:

100 gr mandelmjöl

200 gr florsocker
110 gr äggvitor
5 msk socker
 lila pastafärg

Jag mätte upp allt så det blev exakt på grammet.
Siktade mandelmjölet och florsockret och blandade ihop.
Vispade äggvitan tills det blev vit.
En msk socker i taget, men vispade inte för länge, äggvitan ska i stort sett bara hänga ihop (här blev det för länge idag)
Blanda i den lila färgen.
Blanda ihop med mandelsockret.
Splitsa ut på plåt, stora som femkronor, 50 stycken.
Vänta i en timme, grädda sen på 150 grader i 15 minuter mitt i ugnen.
En plåt högst upp i ugnen gjorde att de inte fick färg.


Björnbärsfyllning:

2 stora äggvitor 

100 g socker 
130 g rumstempererat smör 



Häll äggvitor och socker i en rostfri bunke och ställ i vattenbad på spisen. Vispa hela tiden med en handvisp, tills blandningen blir cirka 65°C. Ta bort skålen från värmen.
Vispa blandningen med Kitchen Aid eller elvisp tills blandningen har svalnat, ca 5 minuter. Tillsätt sedan smöret en liten bit i taget. I slutet ta i björnbärsmarmeladen.
Spritsa eller klicka ut fyllningen på kakorna och sätt ihop dem två och två.



Kommentarer