Ris alá malta


Ris al'a Malta, den viktigaste rätten på julbordet om du frågar mej. Men inte sån där som är gjord på gröt, den går fetbort. Jag har aldrig tyckt att rigrynsgröt är speciellt gott. Men denna Ris al'a Maltan är inte gjord på gröt. Denna ris al'a Maltan är så som vi åt den hemma när jag var barn, även hos mina kusiner var det denna ris al'a Maltan som serverades. När jag var runt 20 så var det första gången jag åt en gjord på gröt och jag undrade vad som var fel... Så här kommer receptet på ris al'a Malta så som jag vill ha den.

5 dl grötris
10 dl vatten

Koka tills riset är mjukt, skölj det i durkslag och låt vattnet rinna av helt.

7 dl grädde
2 msk vaniljsocker
3 msk socker

Vispa grädden, blanda med det kokta kalla riset, vaniljsocker och socker. Färdigt!

Saftsås:
6 dl hallonsaft
3 dl vatten
2 1/2 msk potatismjöl

Koka upp saft och nästan allt vattnet. Blanda potatismjölet med resterande vatten, rör i det i den uppkokade saften. Den ska vara lagom tjock. 


Kommentarer