Vit Choklad Panna Cotta

Panna Cotta är ju väldigt enkelt att göra och väldigt gott att äta.

När jag frågade Emma innan hon visste vad jag gjort för efterrätt om hon fick välja mellan panna cotta och tårta, så löd svaret panna cotta. Vilken tur att det var det jag gjort då ;)

Pannacotta som ett ord är nog svenskt. Men när man söker på nätet så är nog det korrekta Panna Cotta som två ord. Särskrivning till trots :0) Vi kör på det!

Jag orkade bara vara med till klockan 23 igår, men hoppas att flickorna hade en trevlig kväll efter det.


12 glas

6 dl vispgrädde
4 dl mjölk
1/2 tsk vaniljpulver
5 msk socker
4 gelatinblad
150 gram fin vit choklad

Lägg gelatinet i kallt vatten.

Koka upp grädde, mjölk, vanilj och socker. Pressa ut vattnet ur gelatinet och smält ner det i grädden. Hacka chokladen och låt den smälta med i grädden. Låt det svalna, rör om ibland.

Skölj glasen i kallt vatten och fyll dem med den avsvalnade panna cottan. Låt stå i kylskåp i minst tre-fyra timmar så stelnar den.

Jag garnerade med färsk mango, blåbär, hallon, jordgubbar, passionsfrukt och kiwi.









Kommentarer