Moster Ruths Wienerbröd från 1946

Wienerbröd kanske inte var samma sak 1946 som nu, för jag skulle nog mer kalla detta bullar. Men väldigt goda sådana.



Fick receptet av Moster Ruth för typ tio år sen och har bara bakat dem en gång innan. Men eftersom jag gjorde en kalljäst bulldeg förra veckan så kom jag på att denna var lik det. De smälter i munnen av all kardemumma. 

När vi hade bakat klart dessa smidiga "bullwienerbröd" så sa jag till barnen, ska vi köra över till Moster Ruth med några stycken. Hon bor nu på ålderdomshem och fyllde 90 år i januari. Då kom Ella 10 år på att hon och hennes lika gamla kusin Tilda kunde cykla över och lämna dem. Så de gjorde de. Hon fick även passa på att fråga om Moster Ruth fått receptet av Moster Linnea eller om det var Moster Daga. Så när Ella kom hem igen så hade hon svaret med sig. Det var Moster Linnea ;)

150 gram mjukt smör
300 gram mjöl
2 msk socker
1 ägg
1/2 köp mjölk eller grädde
50 gram jäst

Fyllning:
100 gram smör
100 gram florsocker
1 påse kardemumma

Ja, det var ett gammalt recept. Jag fick googla på hur många gram det är i en kardemummapåse och det var 17 (hade storpack hemma) frågan är väl om det var 17 gram i påsen 1946. Jag tog 15 gram kardemumma. 
Bytte även ut mjölet mot vetemjöl special. 



Blanda den kalla degen till en smidig deg. Jag körde den 10 minuter i maskin. Kavlade ut den till en rektangulär platta. Rörde ihop fyllningen och bredde på. Dela i trettio delar och lägg i pappersformar. Jäs i 30 minuter. Ägga bullarna och på med mandelspån eller pärlsocker. 
Grädda 250 grader. Men jag tog 190 grader varmluft i 10 minuter istället. 







Kommentarer