Helgdagsbullar








När jag gick i mellanstadiet bakade jag ofta dessa, frågande mamma häromdan om jag kunde få receptet och hon scannade in det och mailade det. Det har hänt en del sen man bakade dessa på 80 talet. Mest är nog priset kanske ;) 
Goda var de i alla fall. Som alltid så använder man riktigt smör. Sen ändrade jag lite i receptet.




De var väldigt smidiga att baka, eftersom de bara jäser en gång ;)




1 pkt jäst
2 dl kallt vatten
1 msk socker
150 gram riktigt smör
6 dl vetemjöl special

Blanda jästen med vattnet och blanda i resten. Kör i maskin i 20 minuter så glutentrådarna blir långa.

50 gr smör
1 msk vaniljsocker
3 msk råsocker eller socker

Blanda runt till en kräm.

Kavla ut degen och skär i fyrkanter, lägg en tsk smörkräm och vik ihop kanterna. Lägg i bullformar i papper och jäs minst en timme. Pensla med ägg och stö över lite pärlsocker. Grädda 225 grader varmluft i 5-6 minuter.





I grund receptet står att man får ut 30 bullar, men jag vill ha lite storlek på mina så det blev 20 stycken. 





Fika på bullarna i skuggan ;) 

Gott att värmen börjar komma nu.... Liiiite sent men så välkommet.


Kommentarer