Päronbrie

Denna osten hade tonårsdottern som en av förrätterna på sitt kalas i fredags. Den har jag ju gjort på aprikoser och fikon. Men det är ju inte säsong på aprikoser och fikon verkade inte stå högst upp på favoriter direkt hos den 14 åriga dottern. Så det fick bli päron. Alla nöjda, alla glada!

Eftersom jag tillbringat senaste åtta veckorna med att hämta mig efter operationen jag gjorde den 19 mars så blev kalaset lite sent efter hon fyllt år. Men nu är det gjort och det är ju gott. Själv tillbringade jag fredagskvällen inne hos grannen. Vi fredagsmyste, Valter, Emma och jag...






1 brieost 500 gr
200 gram cashew, hasselnötter och mandel
200 gr päronmarmelad, god kvalitet
1 päron



Låt brisen ligga framme i rumstemperatur i flera timmar.
Rosta nötterna i het stekpanna. Häll över päronmarmeladen och koka tillsammans med nötterna. Häll över osten och toppa med päronbitar.














Kommentarer