Macarons

Gjorde mina första macarons...ja de lyckades :) Så nöjd jag blev då. Yiiipiiii!
 
Tänkte mig rosa macarons men insåg att pastafärg blir svårt att få tag på och hade redan gjort New York shoppingen för idag när jag inhandlade mandelmjölet på förmiddagen. Så de blev vita med rosa hallonsmörkräm emellan. Tycker de blev söta så.
 
 
 
 
Splitsate ut mandelsmeten och lät de torka på plåten i en timme innan jag gräddade dem.
 
 
 
100 gr mandelmjöl
200 gr florsocker
110 gr äggvitor
5 msk socker
 
Jag mätte upp allt så det blev exakt på grammet.
Siktade mandelmjölet och florsockret och blandade ihop.
Vispade äggvitan tills det blev vit.
En msk socker i taget, men vispade inte för länge, äggvitan ska i stort sett bara hänga ihop.
Blanda ihop med mandelsockret.
 
Splitsa ut på plåt, stora som femkronor, 50 stycken.
Vänta i en timme, grädda sen på 150 grader i 15 minuter mitt i ugnen.
En plåt högst upp i ugnen gjorde att de inte fick färg.
 
 
Smörkräm:
 
100 gr mjukt smör
1.5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 ekologisk äggula
3 msk hallon
 
Vispa smör med sockren tills det är krämigt. Vispa i äggulan. Jag tog frysta hallon och tinade dem i micron några sekunder. Blanda i smörkrämen.
Splitsa på krämen på hälften av kakaorna och läck ett lock på.
 

 
 Nu kommer det nog bli macarons fler gånger i olika smaker.
 

Kommentarer

  1. Så läckra alltså! Ska bli roligt att se alla dina varianter framöver:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Choklad ska provas och pistage :) Vad har du för favoriter?

      Radera
  2. Åh, jag är imponerad! Jag bakade också macarons igår. Jag har testat flera olika recept, fått slänga massa misslyckade kakor, och först nu ser de så där perfekta ut. Att du lyckades på första försöket är otroligt! Vilken snygg blogg du har, jag har inte upptäckt den förrän nu. Jag kommer absolut läsa vidare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Funderar på om det var ren tur att de lyckades första gången. Kul att du gillade den. 💗

      Radera

Skicka en kommentar