Brownie Cheesecake Cake

 
Igår blev det ett extra kalas för twinsen fyllde fem för några veckor sen för dem som inte var hemma då. Mormor, Farmor och Farfar har mellanlandat hemma mellan sina resor och vi hade helstekt kalkon till middag. Till kaffet hade jag gjort denna Brownie Cheesecake Cake som tårta. Tog hela lördagen att göra med överdrift då.
 


 Denna marängsmörkräm som är runt emellan och på är inte att leka med, faktiskt den godaste kräm jag ätit på länge. Mjuk och fabulöst bra att jobba med.

Inom snar framtid, jättesnar så ska jag köpa nya spritsar som gör att jag kan göra rosor och liknande.

 
Det är först en botten med brownie, sen en botten med cheesecake, sen en browniebotten till och runt om marängsmörkräm. Det enda jag inte ska ha med är bakpulvret i brownie botten. De blev lite för torra tycker jag, en brownie är ju lite seg och kladdig och innehåller inte bakpulver. Jag skriver det inom parantes så kan ni göra som ni vill...

 
Browniebotten:
 
340 gr mörk choklad
225 gr smör
3 dl socker
6 ägg
1 msk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
(1 tsk bakpulver)
uns salt
 
Smält choklad och smör, rör i övriga ingredienser. Klä två springformar med bakpapper i botten. Fördela smeten jämnt i de två bottnarna. Grädda 175 grader 125 minuter.
 
 
Cheesecakebotten:
 
450 gr philadelphiaost
1/2 burk kesella
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
 
Vispa ihop allt och fyll en bakplåtsbottenklädd springform. Grädda 150 grader i 30 minuter, låt den stå 30 minuter kvar i ugnen efter den stängs av.
 
Swiss Meringue Chocolate Buttercream:
 
6 äggvitor
3 1/2 dl socker
400 gr rumstempererat smör
200 gr mörk choklad
 
Smält chokladen och låt den svalna.
Vispa äggvitorna med sockret över vattenbad tills det blir 60 grader, mät med termometer. Så sockret smälter. Vispa hela tiden. När det uppmätt 60 grader, så vispa tills marängen blir kall. En Kitchen Aid är att föredra här, för det tar 10-15 minuter. Klicka i det rumsvarma smöret, en liten bit i taget så att det vispas med i marängen. Vispa vispa, snart har du den underbaraste kräm du kan tänka dej. Blanda ner den helt avsvalnade chokladen. och blanda runt.
 
 
Lägg kräm emellan bottnarna, så den fylls ut, sen kräm runt om. det kan hända att man får ställa in tårtan i kylskåpet en stund, så den stelnar till, sen kan man fortsätta med modellerandet av krämen.
 
 
Denna tårta räcker nog till 25 pers, den känns megastor.
 
 

Kommentarer

  1. Den måste jag prova!!! Låter grym! Dessutom har jag fintyllar som måste användas...;-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar