Stort sett ekologisk Äggost


Äggost!
Grymt gott alltså. Väldigt Bohuslänskt med. Idag blev jag så sugen på att göra en. Egentligen så ska en äggost stå till sig i kylskåp rätt länge typ över natten helst. Men idag så blev det en kortis bara i kylskåpet. Vi, mest barnen, orkade inte vänta på att den skulle bli klar liksom. Så därför blev det väl inte jordens vackraste äggost kanske. Denna är snyggare! 




Förra gången jag gjorde äggost så sparade jag på vasslen, det brukar jag aldrig göra innan. Perfekt att ha som degvätska till bullar eller bröd. Det går att frysa in utan problem och tina när man ska ha det. Jag frös in i ett mjölkpaket och ställde det upp i frysen. Men jag fick även använt en liter, för jag bakade bagels, när vasslen svalnat :) Men de kommer i nästa inlägg.

Idag tittade jag på Jills Veranda, sista avsnittet där de fångade upp en man som var hemlös men grymt duktig på musik och spelade in en låt med honom. Doug hette han. Nu ligger den etta iTunes. Sånt grymt program, har ni inte sett det så gör det på play. 



Liten äggost:

2 liter ekologisk lantmjölk  5%
6 dl ekologisk gräddfil
6 ekologiska ägg
skvätt ekologisk grädde

Koka upp mjölken.
Knäck äggen i bunke och ta bort de vita ongarna. 
Blanda med gräddfilen och grädden. 
Häll i när mjölken kokat upp. 
Låt det sjuda till det skär sig i kastrullen. 
Ta upp ostmassan med en hålslev och lägg i en äggostform. 
Sockra mellan lagren. 
Låt svalna och kyl i kylskåp.




Kommentarer