Bagels


I lördags blev de dessa bagels som jag gjorde på vasslen från äggosten som jag gjorde i lördags. Bagels är ju ett bröd från New York, som det judiska folket kom dit med. Jag gissar att ursprunget inte är från NY utan då någon helt annanstans då. Nu finns ju bagels runt om överallt som all annan mat.
Bagels ska vara lite sega, det beror på att de först kokas innan de gräddas.

Sen har helgen bjudits på nackspärr, febersjukt barn med 40 grader och dessutom lite andra åkommor. Så välkommen måndag säger jag. Gick till Doktorn med den febersjuka dottern idag och det var en öroninflammation utan dess like, dessutom halsinfektion. Så inte så konstigt att hon varit helt borta i helgen.

Har även varit hos naprapaten idag, mest för min arm skull. Den armen med lymfödem. Det har jag ju fått som sviter efter cancer. Eftersom de var tvungna att ta bort mina lymfar eftersom cancern hade spridit sig dit, tråkigt nog. Naprapaten har koll på läget känns det som. Gött!







50 gr jäst
knappt 2 msk salt
4 msk sirap
1 liter äggostvassle eller vatten
2,6 liter ekologiskt mjöl

kokande vatten

äggvita
vallmofrön

Blanda jäst med vasslen och lägg i salt och sirap, fyll på med mjöl. Jäs en timme. Dela degen i 24 bitar och gör runda bullar. Gör ett hål i mitten och snurra runt fingret. Lägg på en bakplåt med bakplåtspapper emellan. Jäs i 45 minuter. Koka upp vatten i en vid kastrull och koka bagelsen par minuter på varje sida. Låt den rinna av på handduk, sen lägg tillbaka på plåten. Pensla med äggvita och strö över vallmofrön, jag tog även lite rosmarin över några. Det blev också gott. Grädda 25 minuter 175 grader varmluft.
Perfekta att rosta!



Kommentarer