Reese's Cupcakes




Har så massa choklad från US från förra gången jag var där, så nu måste jag börja baka av det. Så här är peanutbutter cupcakes. Chokladbotten och frosting med jordnötsmör, toppad med små mini Reese's. 



Reese's är ju en liten delikat chokladpralin fylld med jordnötsmör. Den finns i många olika storlekar, mini, små, mellan och stora. Mycket god! Väldigt amerikansk! Såklart att denna är amerikansk cupcake. Fick även användning av min nya tyll Wilton 1M. 

Såklart så måste man inte ha dessa små minireeses som dekoration. Cupcaken är ju själva grejen liksom.

Botten är en Devil's Chocolate botten, inget vackert namn direkt, men är en namn på en bakad chokladkaka. 



Chocolate Peanut Butter Cupcake

Cupcake:

60 gr smör
1 1/4 dl socker
3/4 dl brun farinsocker
1 ekologiskt ägg
1 tsk vaniljextrakt 
3/4 dl mjölk
5 dl ekologiskt vetemjöl
4 msk kakao från Vahlrona 
3/4 tsk bikarbonat

Vispa socker och smör krämigt. I med ägg, vanilj och mjölken. Blanda de torra ingredienserna och blanda i.
Här kan man välja om man vill göra 12 eller 24 formar. Jag gjorde 12 och de blev stora och mäktiga. Så satsa på minde muffinsformar och gör 24 st istället.
Jag la 2 mini Reese's i botten på varje form och skedade upp smeten över det.
Grädda i 175 grader i 18 minuter.



Peanut Butter Frosting:

1 ekologisk burk med jordnötsmör
60 gr mjukt smör
2 tsk vaniljextrakt
5 dl florsocker
3-4 msk mjölk

Vispa smör och jordnötsmör krämigt, i med resterande utan mjölken. Ta i en msk mjölk åt gången till du får önskad konsistens.






Kommentarer