Birria tacos


Ett av det godaste på länge. Fick tipset i veckan när jag klippte mig och receptet har jag hittat på Zeinas Kitchen. Där kan du hitta orginalreceptet. Men jag hade rådjur för det låg längst fram i frysen, men lamm tror jag hade varit riktigt gott. Verkar vara det som man ska göra det på. Vi hade lamm i frysen med men hittade ingen bra bit. Tar det när gubben är hemma.

Jag kom på att detta åt jag 2004 i USA hos en kusin som tillagade detta. Hur gott som helst.

Jag hade majsdip till. Rostade majsen i lite olivolja och tillsatte grädde, creamfraice och ost ihop med salt och peppar.




6 portioner
1 kg rådjur (fransyska och ytterlår hade jag)
2 st torkade chipotlechili
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
400 g krossad tomat 
3 msk tomatpuré
2 msk balsamvinäger 
6 dl kokhett vatten
cocosolja till stekning

Kryddor:
1 msk torkad oregano
2 tsk paprikapulver
1 tsk torkad timjan
1 tsk ingefära
1 kanelstång 
4 st lagerblad
2 st ekologiska buljongtärningar 
Salt & peppar

12 st små tortillabröd, majs och fullkorn

Kärna ur chilin, lägg i en skål, täck med 4 dl kokhett vatten. Låt stå i 30 min. 
Efter att chilin har legat i blöt och mjuknat mixar du den slät med vätskan den har legat i. 

Hetta upp cocsolja i en gryta och stek köttet tills det får en fin färg runt om. Putta köttet åt sidan i grytan.
 I samma gryta och olja som du stekte köttet steker du lök och vitlök tills det får färg. 
Tillsätt alla kryddor och fräs under omrörning nån minut. Tillsätt tomatpuré. Blanda med köttet. Häll över krossad tomat, chilipasta, vinäger, 2 dl kokhett vatten, smula i buljong, blanda ihop.

Låt grytan puttra under lock i ca 2-3 h. Tills köttet faller isär när du sticker i en gaffel. Öppna upp locket med jämna mellanrum, blanda och späd eventuellt ut med vatten om det känns torrt. Lyft upp köttet från såsen, lägg på ett fat dra isär det med två gafflar tills det blir strimlor.

Hetta upp rapsolja i en stekpanna. Doppa tortillabrödet i såsen som är kvar i grytan, lägg brödet i stekpannan. Strö på ost över brödet, lägg kött och vik ihop tacosen. Stek ca 1 min på varje sida. Servera tacosen med såsen, grekisk yoghurt, majs, tortillachips, koriander och lime. Jag kan nog tänka mig sallad och guacamole nästa gång!

Detta kommer jag definitivt gör igen!


 

Kommentarer