Torta Caprese Bianco

Reklam från KitchenTime


Äntligen efter två och en halv vecka så hoppas jag att ryggskottet ger med sig. Galet jobbig med ryggen när den brakar.

I söndags så slängde jag ihop denna kakan och visps så hade jag gäster till kaffet. Kakan har jag gjort innan med mörk choklad men ville göra den Bianco denna gången och den var så grymt god. Den är ju glutenfri med. Krämig och lysande kaka helt enkelt. Italiensk delikatess skulle jag nog säga.

Vädret visade sig från sin bästa sida den sista januari 2021. Bålpannan hade jag tänd nästan hela dagen och gjorde wok till middag på hjort och sen bara mös på med öppen eld tills solen gick ner. Fint!

Nu har jag köpt gnistskydd till bålpannan med. HÄR hittar du dessa!










120 gram vit belgisk choklad
120 gram smör
120 g florsocker (2 dl)
4 ekologiska ägg (uppdelade i gulan och vitan)
120 g mandelmjöl (2,5 dl)

3 dl ekologisk grädde, vispas
2 dl tinade hallon
garnering av något fint

Förbered en form med löstagbar kant med att sätt bakplåtspapper i botten. Sätt ugnen på 145 grader varmluft.
Smält chokladen och smöret i micron.
Vispa äggulorna med florsockret så det blir vitt och pösigt.
Vispa äggvitorna till hårt skum.
Blanda chokladen och äggulorna. Blanda ner mandelmjölet. Vänd ner äggvitan lite i taget.
Häll smeten i formen och grädda 25-30 minuter. Låt svalna och garnera med vispad grädde, här har jag blandat med hallon för att de vita choklad snöflingorna kulle synas.



 

Kommentarer