Hjortwok med asiatiska smaker

Betalt samarbete med KitchenTime


Förra helgen så wokade jag en grymt god hjortfransyska på min Espegard bålpanna. Den är 60 cm och vi har använt den massa. Nu gjorde jag en go gryta på den med hjort med asiatiska smaker. Längre ner hittar du receptet.

BÅLPANNA verkar vara svårt att få tag på just nu men kika in, någon gång kommer den in igen kan man tänka sig.

En vacker söndag var detta som hjortwok serverades och jag satt ute med bålpannan tänd tills solen gick ner. Härlig dag!










Hjortfransyska 600-700 gr
chiliflakes
3 vitlöksklyftor
2 msk sojafri soja (köpt i hälsokosten)
1 msk råsocker
rapsolja

2 morötter i slantar
4 salladslökar skuren i småbitar
1 klyftad lök
kokosmjölk

salt och peppar

Stimla köttet och alla grönsaker.

Värm upp oljan i grytan, fräs chiliflakes och vitlök hastigt och blanda ner köttet och låt det wokas. Snabbt ner med soja och råsockret, låt det bränna av någon minut innan morötter, salladslök och löken går i några minuter. Jag hade en burk med kokosmjölk som jag lät koka ihop med det andra i fem-tio minuter. Sen serverade vi detta med ris.

Flickorna tyckte det var görgott!




 

Kommentarer