Kanelruta


Jag vet att jag är världens sämsta bloggare. Har en uppsjö av kort där jag bakat och inte bloggat. Får ta det ikväll kanske när det ändå regnar ute.

Mycket manfall hemma här när en unge är med mannen ute och fiskar på fiskebåten, en åkt till en stuga med kompisar, en tredje jobbar. Får mysa själv med den fjärde ikväll. 

Bakade denna kanelkaka idag, den går fort att röra ihop och är väldigt amerikansk i smaken och konsistensen. Väldigt god kaka.

Promenader fyller mina lediga stunder. Satsar på 15 000 steg om dagen vilket går rätt bra. Rekordet denna vecka under en dag ligger på 22 000 steg. Tycker faktiskt jag är rätt redig.













175 g smör
2 1/2 dl socker
2 eko ägg 
4 1/2 dl ekologiskt vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1/2 tsk salt
3 dl ekologisk yoghurt

Fyllning:
1 dl socker
1 tsk kanel

Vispa smör och socker luftigt, blanda i äggen och sen varva ner de torra ingredienserna tillsammans med yoghurten.
Sätt ugnen på 175 grader. 
Klä en form som är 25 x25 cm med bakplåtspapper. 
Fyll formen med hälften av smeten. 
Blanda fyllningen och strö över 1/2 av den. 
På med resterande smet. 
Strö över kanelsockret ovan på. 
Grädda 45 minuter.

Skär i rutor.








Kommentarer