Björnbärsmarmelad med lime


Godaste marmeladen är björnbärsmarmelad. Jag har ju mängders björnbär runt knuten, men i år är det inte många bär alls. Till och med buskarna är borta. Kan vara så att det var för torrt förra sommaren. Hoppas de kommer igen. Vi har hittat lite alla fall så det räckte att göra denna vansinnigt goda marmelad. 

Gjorde den i veckan på kvällen mellan promenaderna. Jag har börjat promenera massor eftersom jag köpt en Apple Watch till mig själv i 50 års-present. Förra veckan tog jag 108 000 steg. Målet var satt då till 15 000 om dagen, vilket jag klarade.
Veckan innan hade jag inget mål och promenerade mig till 99 300 steg. Det var då jag kom på att jag ska ha mål varje vecka. Inte samma antal för då blir det för tråkigt. Denna veckan har jag 10 000 som mål, och nästa vecka tror jag det blir 12 000 om dagen som blir målet.

Ät björnbärsmarmeladen till en bit brie. Galet gott!



Marmelad:

5 dl björnbär
2 dl muscovadosocker
2 1/2 dl syltsocker
1 lime, skalet
1/2 tsk vaniljpulver

Kokas i 25 minuter på svag värme. Häll upp i en ren och varm burk. 




Kommentarer