Äppelpaj



I söndags trodde jag att mannen skulle komma hem från fisket, men det blev inte så för han kom på måndag istället. Men jag bakade denna på söndag morgon för ryktet sa att nu var det färdigfiskat för i år och han skulle gå på julledigt. Ja, vi får väl se hur det blir med det!

Pajen blev väldigt god och jag fikade på den ihop med mina sköna grannfruar. Dom är så bra! Till pajen gjorde jag en hemmagjord vaniljsås.

























Botten:
120 g mjukt smör
3 dl vetemjöl 
1 dl florsocker 
1 äggula

Blanda ihop och klä en pajform med lös kant. Ställ i kylskåp tills vidare.

Mandelfyllning:
200 g  riven mandelmassa
1 tsk kardemumma 
100 g rumstempererat smör
1 ägg  
3 äggulor

Vispa ihop alltsamman till en kräm.

Äpplefyllning:
4-6 äpplen 
1 tsk kardemumma
1 msk malen kanel 
1/2 dl mandelmjöl
2 msk flytande honung 
1/2 dl råströsocker 

Dela äpplena och blanda i övriga ingredienser.

Havrecrumble:
 1/2 dl strösocker 
1 1/2 dl vetemjöl 
1/2 dl ekologiska havregryn
1/2 tsk bakpulver 
60 g mjukt smör

Blanda ihop till en crumble,

Fyll pajskalet med mandelkrämen, sen äpplena och sist crumblen. Grädda 175 grader 40 minuter. Låt svlana!

Vaniljsås:

3 äggulor
1/2 tsk vaniljpulver
1/2 dl socker
3 dl ekologisk grädde

Vispa äggulor med vanilj och socker. Vispa grädden. Blanda ihop och den bästa vanilsåsen är färdig.







Kommentarer