Tre Kavring








Kavring är ju en typ av limpa som är mellanmörk i färgen. Tonårsdottern gillade dessa bröd otroligt mycket. Jag med. Man fick väldigt mycket bröd av ett bak. Det gillar jag. Så låt er inte skrämmas av den långa tiden det tar. Man måste inte stå och titta på när det jäser. Det finns mycket roligare saker att göra ;) 

Sen kan man ju alltid göra laxcheesecake av lite bröd till botten av den. Recept hittar du här.
Eller varför inte cheesecake gjord på kräftor.

Receptet på kavring hittade jag i Tidningen Hembakat. Jag gjorde om det lite eftersom jag tycker att det är för mycket besprutning i vanligt mjöl och vill ha ekologiskt mjöl. Så jag tog mer vad jag hade hemma i rågmjöl.







Skållning
8 dl vatten
1 msk brödkrydda
8 dl grovt rågmjöl

50 g smör
4 dl vatten
50 g jäst
1 msk salt
1 msk ättiksprit
1 ½ dl mörk sirap
8 dl ekologiskt rågmjöl
ca 8 dl ekologiskt vetemjöl

Koka upp vattnet. Lägg kryddor och rågmjöl i en bunke och rör runt. Låt stå över natten, ca 12 timmar.
Smält smöret och värm upp vattnet. Blanda den skållade degen med degspadet. Tillsätt jästen, salt, ättiksprit och sirap. Blanda till en jämn smet. Arbeta därefter in rågmjölet? Knåda sist in vetemjölet, lite i taget, till en lagom fast deg. Spara lite mjöl till utbakningen. Jäs degen under bakduk i ca 3 tim.
Häll upp degen på ett mjölat bakbord och knåda igenom den. Dela degen i 3 delar och forma dem till limpor som du lägger i brödformar, ca 1 1/2 liter, som du klätt med bakplåtspapper. Låt bröden jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.
Ställ in formarna på ugnsgallret i nedre delen av ugnen. Minska värmen direkt till 175 grader och grädda i ca 1 tim.
Ta ur bröden ur formarna. Låt bröden kallna inlindade i bakdukar. Låt dem sedan ligga i plastpåsar i ca 1 dygn. Brödet mognar då i smaken och blir lättare att skära.



Kommentarer