Cream Brulee



Cream Brulee åt vi flera gånger i Mexico. Vet inte om jag ätit det tidigare faktiskt, men det var ju urgott. Igår, söndag hade jag ungdomsledaren i HMK här på middag och det bjöds på denna till efterätt. Det ramlade in några barn och jag hade gjort någon extra men inte fler, så det blev min som rök. De andra skrapade faten, så det var nog gott. Får göra om det en annan gång igen.



Receptet kommer från Roy Fares bok Sweet, där för övrigt mitt exemplar av boken har blivit väldigt mystiskt vattenskadat. Inte alls lika fin längre. 

5 äggulor
1 dl socker
1/2 tsk vaniljpulver
1 1/4 dl ekologisk mjölk 3%
3 1/2 dl ekologisk grädde

Råsocker att bränna av.

Vispa äggulorna med hälften av sockret.
Koka upp andra halvan sockret med mjölk, grädde och vanilj. Häll över den heta mjölken över äggulorna och vispa runt. Tillbaka till kastrullen och låt det sjuda under omrörning tills det uppmäter 83 grader. Häll i formar.

Grädda i ugnen 40-45 minuter i 90 grader. Låt formarna svalna i kylen tills de ska brännas av med sockret.

Receptet är till sex portioner.




Kommentarer