Kokos munkar


Ett lass med munkar fick det bli. Dessa blir verkligen som man tänker sig att de ska smaka. Som förr! 

Vintern är ju här och idag skulle de minsta åka skridskor på ishallen med skolan. De var taggade till tusen och hade med sig varm choklad och frallor som jag bakade av i morse. Man gör en kalljäst deg som står i kylen under natten och så klickar man ut dem på morgonen på en plåt och gräddar. Simsalabim så har man färska frallor till frukost och även till barnens utflykt. Jättesmidigt! Kommer i nästa inlägg recept på dem. 

Tog en promenad för en stund sen. -6 grader, jag är så glad för mina Uggs jag köpte i Boston förra året. Till ett helt annat pris än här kanske man ska tillägga. Så gött att ha ett par skor som man inte kan frysa i. Gillar! Men nu har jag laddat för en bodypump. Får se hur det går! 




Här är receptet på munkarna:


1 äggvita
4,5 dl socker
3/4 dl florsocker
1 1/2 dl kallt vatten
Blanda

Koka upp 1 1/2 dl vatten
blanda i 1 1/2 msk gelantinpulver
Häll i övriga och kör med elvisp eller Kitchen Aid i 25 minuter

4-5 dl cocos
1 1/2 msk cacao Vahlrona  
Häll lite cocosblandningen i en bakplåtsklädd form 20x30cm sen på med smeten och ett lager med cocos över. Ställ i kylen i två timmar. Skär i rutor och doppa kanterna i överblivet cocos. Super!





Kommentarer