Kanelbullar!


Blev en sats med kanelbullar idag och en sats med semmelbullar. 

Vilken jäsning! Använde mig av ekologiskt vetemjöl som jag köpte på Alvar och Ivars surdegsbageri. Måste säga att jag aldrig haft en sånt bra mjöl. Det kommer från Wästgötarna. Grymt bra! 

Förr använde jag alltid vetemjöl special. Tills jag insåg att det är bara massa tillagt gluten i specialen. Det vill jag inte ha längre. Nopp! Inget extra alls. Så mycket bättre med ekologiskt. Så mycket bättre resultat på bullarna dessutom. 


Fina tulpaner som jag köpte på Lilling igår. Fantastiska! Känns så vårligt med tulpaner. Gilla!

I eftermiddag/kväll ska jag och en av döttrarna på bio. Mysigt! Hon vill se Sune på bilsemester, så det får det ju bli. Visst är det konstigt. Jag har inte varit på bio på flera år. Men denna veckan har det blivit två gånger. Nu ska vi ta igen! ;)









Deg:
50 gr jäst
3 dl ljummet vatten
1 msk kardemumma
1,5 dl socker
1 ekologiskt ägg
150 gr smält smör
10 dl ekologiskt vetemjöl

Jäs i 45 minuter

Till kanelbullarna:
200 gr smör
1 msk kanel
1 dl råsocker

Blanda ihop till en massa och bred över den utkavlade degen. Rulla ihop och skär bullar som läggs i bakformar. Jäs 30 minuter. Grädda 180 grader i 12 minuter.



Bakade ju semmelbullar med. Dom ligger i frysen och väntar på att mannen i huset ska uppenbara sig efter tre veckor till havs. Han kommer på söndag. Då tänker jag mig pistagesemlor. Vad tror ni om det? Låter bra va?








Kommentarer