Pepparkolakakor



Ett par som vi träffade på på en Israelresa för några år sen har köp hus på ön. De ville bjuda oss på kaffe i lördags. Jag åkte över till Klova för att köpa en blomma. Men det gick bara inte att komma till. Hur mycket folk som helst. Det var ju Skärgården i advent marknad denna helgen. Vilket är otroligt mysigt. Gå på den om ni bor i trakterna. Men nu är det ju ett år kvar till nästa gång :)

Så jag åkte hem igen och bakade några kakor som jag fyllde en burk som jag köpt av Tygnet.se den kommer från Klippan. Köpte nämligen två burkar, så jag har en egen.

Kolakakor brukar jag ju göra med ingefära, men hittade dessa lite juligare smak inne hos Bakverk och Fikastunder. Så jag tog hennes recept.







100 g mjukt smör
1 dl socker

2 msk sirap
2 1/4 dl mjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1-1/2 tsk pepparkakskryddor

Vispa smör, socker och sirap krämigt. Blanda mjöl, bikarbonat, vaniljsocker och pepparkakskryddor och vänd ner i smeten. Dela degen i två bitar. Rulla till två längder och platta till på bakplåtspapper. Grädda i 175 gr varmluft i 12-15 minuter. Skär kakorna i bitar. Låt svalna.



Kommentarer