Dinkelbröd till kräftor.





Igår blev det nykokta kräftor till kvällsmat. Det bästa som havet kan erbjuda tycker jag. Så jag snabbade mig att baka detta bröd till. Barnens favorit. Det blev så gott till, att någon i familjen sa att detta måste du baka varje gång vi äter kräftor. 



Tog kesella och pesto som jag blandade med salladslök till kräftorna, japp det gifte sig. Peston köpte jag i Italien för några veckor sen. Kan ha med saken att göra. Avokado tycker jag är super till kräftor men den fanns inte i kylen, så det får bli next time.


50 gr jäst
5 dl vatten
1 dl olivolja
2 tsk honung
2 tsk sirap
1 1/2 msk flingsalt
2 dl durumvete
6 dl dinkelmjöl ekologiskt från Saltå.
5 dl ekologiskt vetemjöl, Saltås även där

Jäs 40 minuter



Smöra och bröa två avlånga formar med vallmofrön.  Forma två limpor och lägg i formarna. Jäs 30 minuter, pensla med vatten och snitta lite på längden. Lite flingsalt över. Grädda 200 gr i 25- 30 minuter.




Kommentarer