Cherry Pie



Yes! Nu har jag gjort denna paj som Leila står för receptet. Inte lika snygg som hennes dock, eftersom jag har för bråttom ibland och inte hinner kyla mördegen tillräckligt. Måste bättra mig på den punkten ;)

Mycket god paj om jag får tycka till! Kanske liiiite jobbigt att ta ur alla kärnorna från bigarråerna. Men ändå värt jobbet. Jag bytte ut citronen mot lime istället av den enkla anledning att någon gjort citronvatten av citronerna och då fanns det bara lime kvar i kylen ;) Lime är godare tycker jag med.





Så nu när affären har bigarråer i fruktdisken, så passa på att göra denna goda paj!








  • 150 g kallt smör
  • 4 dl vetemjöl
  • 1/2 dl florsocker
  • 1 ekologiskt ägg
  • 1/2 msk vatten


  • 1 1/2 liter färska bigarråer
  • 1 dl socker
  • 1/2 tsk vaniljpulver eko
  • Skal och saft av en lime
  • 2 msk potatismjöl
  • 1 ekologiskt ägg
  • 1 msk råsocker
Kärna ur bigarråerna och lägg dem i kastrull ihop med socker, limeskal och vanilj. Koka upp dem en liten stund. Blanda limesaft med potatismjöl och rör ner tills det tjocknar.

Nyp ihop mördegen och det är då den ska ligga i kylskåp typ en 1/2 timme. Sen kavlar man ut 2/3 av degen och lägger i botten på en pajform med löstagbar kant. Lägg i fyllningen och kavla ut resten av mördegen och täck som lock.

Grädda 175 grader i 35 minuter. 

Min gräddsifon fick rycka ut och jobba med grädde som tillbehör ;)
 








Kommentarer