Salt Pecankola Cheesecake

Innehåller reklam för Kjell&Company


Tror jag bröt min tå precis… ajaj!

Jag fyllde år i förra veckan och gjorde bland annat denna cheesecake. En ny variant som jag inte gjort innan. Den var god och fluffig. Inte för söt som man kan tro.
Vilken dag jag fick, så fint väder och en ständig ström av kalasande som kom på kaffe. Inte den jämnaste födelsedagen ju.


En helt annan sak. Ett hus brann i helgen där branden tros ha startat i carporten. Det gick så galet fort. Vi såg röken hemifrån, inte kunde man tro att det var en god väns hus. Tacksamma att de klarade sig med livet i behåll.
 Det slog mig att i vårt fristående garage så har vi inget som larmar vid en eventuell brand, i höstas köpte jag denna (bild nedan) en rök och värme larm som jag har i huset. Den kommer varna både med ljud och i våra telefoner. Hela familjens telefoner då den går på Apple Homekit. Den kommer varna även om vi inte är hemma. Så idag har jag beställt en till som jag ska sätta i vårt garage. Den funkar till Android med, men det systemet kan jag inte. Viktigt att ha ifall det börjar brinna där. HÄR HITTAR DU DEN!

Man hänger upp den, lätt att installera och batterierna håller i 10 år. Den håller koll på batterier och annat själv så du får en notis i telefon om nåt är vajsing. Måste vara perfekt att ha i sommarstuga om inte annat, om man har internet där vill säga. Rekommenderar denna skarpt!










Översatte ett amerikanskt recept på denna. 


Botten
4 dl malda digestivekex 
0,6 dl socker
120 gr smält smör

Mät upp digestive och balanda med sockret och det smälta smöret. Tryck och packa en rund form, jag använde en 25 cm form på bilden, men 27cm hade varit bättre. Klä formens utsida med folie. Det gör man för att inte kakan ska spricka.
Grädda 175 grader i 10 minuter. Ta ut formen och låt svalna. Sänk ugnsvärmen till 160 grader.

Cheesecake
Använd rumstempererade ingredienser

900 gr philadelphiaost
3,5 dl socker
1 msk vaniljextrakt (går bra med vaniljsocker)
1/2 tsk äkta kanel
1 km salt
3 stora ekologiska ägg
2 stora ekologiska äggulor
1,75 dl vispgrädde (40%)
1,75 dl cream fraiche 
1 msk maizena

32 oz är 907 gr och det går säkert bra att ta 1 kg philadelphiaost. Vispa i 10 minuter (lika länge som botten är i ugnen). Då blir cheesecaken fluffig. Blanda i socker, vanilj, kanel salt. Vispa ner äggen medan maskinen går och se till att skrapa ner runt kanterna i bunken så allt blandas. Ner med resterande och du har en härlig och krämig fyllning. Häll över botten.
Man skulle grädda cheesecaken i vattenbad. Så jag ställde den i en långpanna och fyllde på med kokande vatten. Jag har bakat många cheesecake i mina dar men det har jag inte gjort tidigare. Tror man kan hoppa det momentet faktiskt. Folien är viktigare runtom.
Grädda 160 grader i 1,5 timme (90 minuter). Öppna ugnen lite och låt den stå kvar i ugnen tills den är kall. Förflytta cheesecaken till kylen och låt stå över natt. Minst 6 timmar. Gärna längre.

Salt Pekannöt kola
1,75 dl muscovadosocker 
135 gr smör
1,25 dl grädde
1 liter pekannötter 
1/2 tsk äkta kanel
1/4 tsk salt

I en vid kastrull, smält smör och socker, låt det bubbla lite. Häll på grädde och vispa tills det är en sås. Fyll på med nötterna och kryddorna och låt stå i en halvtimme så den är sval. 

Lägg över cheesecaken på ett fat. Häll över pecankola på kakans center så pekannötterna lägger sig på hög i mitten, flytta ut dem över kakan. Kolan rinner över lite snyggt.





 

Kommentarer