Rågfrallor


Bakade dessa igår på eftermiddagen. De har pumpakärnor och solrosfrön i sig. Fluffiga och goda till kaffet.

Häromdagen var jag på ett ställe och någon herre skulle presentera mig bland andra. Han kom ihåg alla mäns namn han skulle presentera, men när han kom till mig så kom han inte ihåg vad jag hette. 12 timmar tidigare hade vi suttit i ett möte, mittemot varann i 1 1/2 timme. 
Min make var med och hörde hur han bar sig åt och regerade starkt.
Det har hänt mig en gång tidigare att en man gjort så. Låtsats inför andra att han inte visste mitt namn. För att förminska mig. Den gången var det en pastor på en stor samling. 

För mig blir det en maktgrej och när man vill ha makt över någon så gör man så.
Incidenten häromdagen tog jag direkt efter, men ingen ursäkt ens. 
Det är bara män med små snöppa som gör så. Obefintliga. 
Liten snöpp = liten hjärna har en kompis till mig sagt. Stämmer säkert, hon är vis. 
Män som måste på något sätt dölja det med makt. 
Gött att få sagt det här, ni fattar att det är lite med glimten i ögat som detta är skrivet, men ändå helt sant.

För övrigt så snöar det idag...




50 gr jäst
1 dl rapsolja
4 msk honung
6 dl vatten
2 dl solrosfrön
2 dl pumpafrön
4 tsk ekologiskt flingsalt
3, 25 dl ekologiskt rågsikt
9 dl ekologiskt vetemjöl

Blanda ihop till en smidig deg, som får jäsa i 45minuter till en timme. 
Häll i lite mjöl i taget så det inte blir för mycket. Hellre en för lös deg än för kompakt.

Forma till 25 bullar, som får jäsa på en bakplåt i 45 minuter.

Baka 175 grader varmluft i 10 minuter.




 

Kommentarer