Morotskaka

Reklam för Guldfynd



Morotskaka är ju ett av det godaste som finns till kaffet!

Maken säger alltid att han blir så besviken när han beställer morotskaka på café för ingen gör den så god som denna. 

Igår fyllde en god vän 50 och hans fru visste att det godaste som han vet är just denna kaka, så då fick jag baka en såklart! 

För flera år sen hade jag ett tårtfat på fot som jag gillade väldigt mycket, en morgon när jag kom ner till undervåningen så hade det kommit på rull efter att det stått och torkat mot bänken. Det låg i tusen bitar på golvet. Tog mig flera år att hitta ett som är lagom i storlek och sådär perfekt. 







2,5 dl rapsolja
3,5 dl socker
4 dl fint rivna morötter
3 ägg
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1/2 tsk muskot
Pyttelite salt
1 tsk kanel
4 dl vetemjöl
1 1/2 dl pekannötter grovhackade 

Vispa olja och socker tills det blir vitt, i med morötter och ägg, kryddor och bakpulvren. Vänd ner mjölet och pecannötterna. 
Häll i en form 25x25 cm som är bakplåtsklädd. Grädda i 175 gr i 45 minuter.


Philadelphiaostglasyr:

200 gr smält avsvalnat smör
200 gr Philadelphiaost
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
Skal och saft av en ekologisk lime



 

Kommentarer