Kanelruta





Detta är en riktigt god kaka. Man bakar den rätt fort och har ofta allt hemma. 

Formen jag använder har jag köpt på William Sonoma i USA. Jag har dessa formar i två storlekar 20x20cm och 25x25. Så vill jag ha en långpanna så använder jag båda, vill jag göra en halv långpanna så använder jag en. Rätt käckt!











175 g smör
2 1/2 dl socker
2 eko ägg 
4 1/2 dl ekologiskt vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1/2 tsk salt
3 dl ekologisk yoghurt

Fyllning:
1 dl socker
1 tsk kanel

Vispa smör och socker luftigt, blanda i äggen och sen varva ner de torra ingredienserna tillsammans med yoghurten.
Sätt ugnen på 175 grader. 
Klä en form som är 25 x25 cm med bakplåtspapper. 
Fyll formen med hälften av smeten. 
Blanda fyllningen och strö över 1/2 av den. 
På med resterande smet. 
Strö över kanelsockret ovan på. 
Grädda 45 minuter.

Skär i rutor.



Kommentarer