Brysselkål med bacon och dadlar





Fjärde advent fick det bli en helstekt kalkon till middag! Det är ju så gott! Det hör julen till med, passar ju dessutom på Thanksgiving. Alltid när det står en helstekt kalkon på bordet så tänker jag på USA och när jag bodde där, det är verkligen goda minnen med just kalkonmiddag.


Det är lite jobb med kalkon, men väl värt det. Denna gången fyllde jag den med katrinplommon och äpplen. Nedan är det halva kalkonen, resten blir middag imorgon. 


 Rostad brysselkål med bacon gjorde jag till kalkon som jag serverade på en Thanksgivingmiddag för några år sen. Idag gjorde jag den lite annorlunda med mer bacon och dessutom med dadlar i.

1 paket ekologiskt bacon
2 msk olivolja
1 liten hackad lök
2 vitlöksklyftor hackade
1 nätpåse med brysselkål
3 stora dadlar (från USA eller Israel, då håller de storlek)
Salt 
3 msk vatten
Peppar

Dela baconet i mindre bitar och stek i stekpanna, tillsätt olivoljan och lägg i löken och sedan vitlöken. Fräs en stund. Brysselkålen ska vara rensade och halverade när de läggs i pannan och frästes runt en stund ihop med dadlarna och saltet. Häll över i en form och tillsätt vatten och peppar. Rosta i ugnen i 20 minuter i 225 grader. Rör om var femte minut.







Kommentarer