Choklad Brownie



Här kommer en amerikansk brownie som dottern bakade åt en kompis och mig när vi gick en promenad och sen hem till mig och fikande efteråt. Heja Wilma!

Brownie ska ju vara kladdig inuti men inte rinnande. Perfekt konsistens!






Klä en 20x20cm form med bakplåtspapper.

90 gram smör
170 gr mörk choklad (typ Anthon Berg)
1.8 dl mjöl
1/4 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
0.6 dl kakao
2 ägg
2.4 dl socker
2 tsk vaniljextrakt (går bra med vaniljsocker)

Smält smör och choklad över vattenbad.
Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt.
Vispa ägg och socker med vaniljen i 4 minuter.
Häll i den smält chokladen.
Rör ner mjölblandningen.

Häll i formen och grädda 180 grader 35 minuter.
Skär i rutor efter att de svalnat.





Kommentarer

  1. Jag bakade denna brownie förra veckan i 35 minuter och det blev torr som fnöske. Idag bakade jag på samma recept igen i 20 minuter och brownien blev ändå för torr. Jag skulle rekommendera 15 minuter.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar