Moster Margaretas Daimtårta




"Jag har en gammal moster som heter Ingeborg"... så går ju en käck gammal sång. Jag har flera mostrar, dock ingen som heter Ingeborg ;) 
Jag hade en som hette Moster Ruth som inte är i livet längre men kunde baka väldigt mycket goda grejer. Sen har jag även moster Birgitta som bakar den absolut godaste tårtan men även annat goda saker att fylla fikabordet med. 
Men så har jag moster Margareta som är min morbrors fru. Hon slår alla rekord i goda bakverk som bagardotter hon är. Så galet gott fika. Denna tårta fick vi njuta av en gång i mitten på 90-talet hemma hos dem. Jag gjorde den massor av gånger då.
Då för 25 år sen fanns inte mandelmjöl på det sätt det finns idag. I alla fall inte i den lokala butiken på Hönö eller så missade jag det helt enkelt.
För då skulle man mala mandeln, säkert skålla den med. Det gjorde jag många gånger och tårtan blev så god. Men vilket jobb egentligen då jag aldrig ägt en elektrisk mal. Nu skulle jag nog kunna ha köpt en elektrisk till min Kitchen Aid, men det har jag inte fått gjort.

Men nu finns ju mandelmjöl som någon annan har skållat och malt. Vilken tur, för jag har nog inte bakat denna tårta på 15 år minst.
Sen uppdaterade jag receptet som innehöll brun farin. Det finns ju muscovadosocker som man kan ta istället men jag valde ekologiskt rörsocker som är lite ljusare i färgen. Vet ni vad, eftersom den innehöll 1 msk vetemjöl i botten så bytte jag ut även det till maizenamjöl då två i familjen är gluten. Enkelt!

Mitt i tårta och fikastunden höll jag på att packa upp den nya utemöbeln, hann inte ens packa upp allt, dessutom satt vi på inplastade dynor ;) 
Gör ett inlägg om de nya utemöbeln när jag piffat till platsen med kuddar och detaljer. Lite naket än.





























5 äggvitor
150 gr brun farin eller ekologiskt rörsocker (den ljusare varianten)
Vispa detta till en maräng

blanda försiktigt i 
150 gr mald mandel
1 msk vetemjöl eller maizena
1 tsk bakpulver

Häll i smord eller bakplåtsbottenklädd form med löstagbar kant och grädda 30 minuter i 175g. 
Låt svalna.

Vispa
5 äggulor
50gr brun farin eller ekologiskt rörsocker (den ljusare varianten)

3 dl grädde vispas

Daimkulor står det i receptet. Det finns ju inte längre så jag krossade två dubbeldaim. Blandade hälften av gräddsmeten och la på den kalla botten. Sen resterande kräm över. På men plasthatten på formen och in i frysen. Min låg där i fyra dagar.

Ta fram 20-30 minuter innan servering. Jag bara hällde över färska hallon lite slarvigt.

Sen servera den med ett gott kaffe!

Det som blev över frös jag in med hallon och allt så när eftersläntrare Sally kom hem så blev det några bilder där hallonen fruset lite. Om ni undrar ;) Då hade även allt blivit upplockat och plasten kommit av.






Kommentarer