Getostlasagne




För hundra år sen så köpte jag en kokbok från jultidningarna som hette Gourmetmat av Allt om Mat. Där stod detta receptet och då skulle man ha lammytterfilé till och en rödvinssås. detta gjord vi jätteofta men bytte ut mot rådjur eller hjort ibland. Min kompis Anette hade samma bok och gjorde denna rätt med. Så kom vi och prata om detta i höstas för nu var det säkert 10 år sen jag gjort den senast, men gjorde den då, konstigt att jag inte bloggade om den. För den är grymt god denna lasagnen. 
Ikväll blev det av igen för jag hade köpt färska lasagneplattor häromdan. Till det blev det rostade grönsaker och melon. Inget kött alltså denna fredag, orkade inte riktigt ;)










Sås:

3 dl ekologisk mjölk
2 dl ekologisk grädde
smör
3 msk ekologiskt mjöl
125 g chèvre
½ tsk salt

Smält smöret och blanda i mjölet, i med mjölken och grädden. När såsen tjocknat, lägg i chèvren och salta.


Spenatröra:
1 hackad gul lök
1 hackad vitlöksklyfta
2 msk smör
150 g färsk spenat
75 g grovstrimlade soltorkade tomater i olja
2 krm salt
1 krm nymald svartpeppar

Fräs löken och vitlöken tills de blivit mjuka, tillsätt spenaten och de grovstrimlade tomaterna. Salta och peppra.


Montering:
250 g färska lasagneplattor 
75 g chèvre


Sätt ugnen på 225 grader. Klipp till plattorna efter formen. Varva sås, plattor och röra.
Toppa med finhackad chèvre. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 min.







Kommentarer