Semmelgröt

Innehåller reklam för Cervera


Semmelgröt det är en riktig favoritgröt, idag gjorde jag den lite nyttigare. Det är ju ändå januari liksom.

Kardemumman jag använder är hela gröna kardemummakapslar som jag skalar och mortlar, så får man ut mycket smak. Havregrynen är såklart ekologiska. Jag har aldrig fiberhavregryn då det är tillsatt vete i fiberhavregryn. Havregryn är ju så nyttigt som det är och innehåller mycket protein.

Min espressomaker gick sönder i oktober, så jag skickade in den på lagning, men ska få en ny av Kitchen Aid. Den har inte kommit in än, de ska tydligen komma med en ny variant. Så jag skummade mjölken med vanlig visp som ni ser på resultatet ;) 

Under tiden så klickade jag in en vanlig bryggare från Cervera i märket Kitchen Aid har inte haft en vanlig bryggare på 15-16 år men det funkar ju det med ;) 




Fick nya kaffemuggar i julklapp av mina små gulliga tjejer. Så fina! 



1 dl havregryn från Limabacka
2 dl vatten
5 gröna kapslar kardemumma (skalade och mortlade)
Koka ihop

1/2 msk mandelsmör

1 msk mandelmjöl
1km vaniljpulver
Blandas med några droppar vatten till en kräm

Skummad mjölk vilken du vill, jag använde ärtmjölk men tror mandelmjölk hade passat eller vanlig ekologisk mjölk.

Mätt å glad!






 

Kommentarer