Banoffee Meringues Cake



Vilken helg det blev. Helt grym!
Tjejkväll på fredagskvällen och 50-årskalas på lördagen. Idag på förmiddagen handlade jag till denna tårta och bakade den till en kille som fyller 20 i rappet. Det är nog den godaste tårtan ever. 

Vi tog ett beslut imorse att jag inte kommer baka åt andra mer. Jag har ju de senaste åren om någon behövt hjälp med tårta löst det för nära vänner. Men nu är det förbi och nu kommer jag säga nej till andra, förutom mina barn då såklart. De ska få tårta. 
Roligt är att denna tårtan som är så god får avsluta det hela bakerigrejen...

Men såklart kommer det bakverk på bloggen. Många barn kräver ju många bakade bakverk!















 Marängbotten:
4 ekologiska äggvitor
200 gr socker
Vispa äggvitorna till hårt skum, ta i lite socker åt gången. Vispa den länge så den blir riktigt tjock. Bred ut marängen på plåt täckt med bakplåtspapper. Grädda i 140 grader i 1 timme och 45 minuter. 


1 burk med färdigkokt kondenserad mjölk

4 dl grädde
3 bananer
Häll över kolakrämen över den kalla marängen.
Skiva tre bananer och lägg på kolan.
Vispa grädden och bred över bananerna.

Topping:
1 dl mandel
1 dl valnötter
1 äggvita
1/2 dl socker
1 tsk kanel
Blanda topping ingredienserna och lägg i en form och rosta i 10 minuter i 200 gr. Låt svalna och grovhacka det hela och strö över grädden.
Riv choklad över det hela.




Kommentarer