Spagetti squash

Samma dag som vi skulle hem från Boston, bestämde vi oss för att ta hem en väska till. Så när vi kom in i en mataffär så fick jag se spagetti squashen ligga där och vilja åka med till Sverige. Så jag plockade hem en.

När jag bodde i LA i slutet av -80 talet till början -90 några år där, så åt vi ofta spagetti squash. Då tillagades den i micron med ost på och användes som tillbehör. När jag var i LA i höstas bad jag om att få denna i ren nostalgi.

Häromdagen tog jag halva min spagetti squash (man får ju spara på godsakerna) och rostade den i bitar i ugnen med olivolja, salt. La ost över när den var färdig som smälte. Barnen tyckte om det allihopa.

Idag tog jag andra halvan till lunch och serverade med lite hjortkött.

Att den kallas för spagetti squash är ju för att man drar med gaffel i den när den är klar så blir det som spagetti i formen. Att inte alla LCHF o GI go bananas över denna squash har jag funderat på. Men jag är ingen av dessa dieters expert så jag kan ha missat något väsentligt ;)

Jag har frågat runt men ännu inte hittat den i Sverige, men den borde ju att gå att få tag på, tycker jag. I vilket fall så köpte jag ekologiska frön i Californien i höstas och gjorde mej även jobbet att spara frön av denna squashen som legat på tork här i köket. Hoppas att man kan plantera och det växer upp till sommaren i trädgården.

Jag satte in halva squashen, som hade olivolja, salt och peppar på, i ugnen på 180 grader varmluft i 20 minuter. Så gröpte jag ur den och åt med kött och lite gräddfil. Yum!





Kommentarer