Pistagekräm

Reklam för Bagaren och Kocken


Förra helgen var vi i Italien och Cinque Terre vår äldsta dotter och jag. Bara vi två. Det var så mysigt och gott. 
När man är van att åka sex personer så blir det ofta lite bökigt. Men så fint att vi bara var vi två. Så enkelt! Vi är rätt lika med och gillar samma saker.
En ska vi verkligen gillar är pistage. I Italien är det ju mycket som är fyllt just med pistage. Vi fick köpa små burkar av allt med oss hem då vi bara hade handbagage. 
I fredags fick jag för mig hur svårt kan det vara att göra egen pistagekräm. Det visade sig att det var inte svårt alls. 
Så medan bakeoff croissanterna bakades så gjorde jag denna goda pistagekräm.

Jag fick användning av min relativt nya (julklapp) STAVMIXER som är sladdlös. Perfekt att ta med alltså och skönt att kunna ha den vart som helst i köket. 











150 gr skalade pistagemandlar
190 ml standardmjölk
2 msk smör
100 gr belgisk vit choklad (köp på nätet)
3 msk florsocker

Koka upp 1 liter vatten och lägg ner pistagkärnorna och låt koka i 4 minuter. 
Sila av vattnet och lägg kärnorna i en ren kökshandduk och gnugga av det yttersta skalet. Det går lätt. 

Lägg själva pistagmandlarna i en liten matberedare som du kör i fem minuter tills du har en pasta. Skrapa kanterna 3-4 gånger under tiden. Först är det grynig massa men efter ett tag formas massan till en rund boll. Då är det färdigt.

Lägg över massan i en blender. 
Koka upp mjölk, smör och vita chokladen på medelvärme tills chokladen är smält. Rör under tiden så det inte bränns. 
Häll över i blendern och kör en eller ett par minuter tills du har en härligt grön massa som du häller över i en ren burk. Den behöver svalna och sen in i kylskåp där du kan förvara den upp till två veckor.


 

Kommentarer