Pistage Gelato


Innehåller reklam länk för Bagaren och Kocken


När vi var i Italien så åt vi Pistage gelato varje dag. Det är det godaste vi vet, dottern och jag. Sen tog vi andra smaker med. När vi berömde den första gelato vi åt i Italien så sa han att glassen beror på vilken mjölk man använder. Där sitter 90% av att det blir lyckat. Det var det viktigaste - mjölken!

Till gelato behöver man en glassmaskin, det går inte annars. Den jag har är en KitchenAid IceCream Maker som man låter köksmaskinen göra jobbet. Här hittar du denna!!
Min är använd väldigt mycket genom åren. Kanske haft den i tio år eller så. Nu såg jag att det kommit en uppdatering i utseende som är lite dyrare.

Receptet hittade jag på en italiensk blogg och den blev god. Jag hoppas jag har ett ytterligare på g. Ett par vänner har boende nere i Italien och de har kollat om jag kan få ett annat recept. Det hoppas vi på, roligt att testa flera olika innan man hittar favoriten.





En burk med hemmagjord pistagekräm 300gr
4,75 dl eko standardmjölk
4,75 dl eko vispgrädde
50 gr socker

Koka upp utan att det kokar mjölk, grädde och socker tills sockret smält. Blanda ner pistagekrämen.
Låt krämen svalna helt och ställ i kylskåp.

Kör den i glass maskinen tills den blir till gelato. Godast direkt!

Jag dekorerade med pistagenötter. 




 

Kommentarer